tisdag 28 maj 2013

Life of Pi/Berättelsen om Pi (2012)

Pi är en ung pojke som med sin bror och föräldrar växer upp på sin pappas zoo i franska Indien. När landet blir mer och mer ostabilt bestämmer sig familjen för att flytta till Kanada. Med sina djur åker de båt över Stilla havet och det är här den unga Pi sätts på prov av naturen och av Gud som han innerligt tror på och bär med sig i olika former. Det är på denna resa som hans liv får sig en extraordinär historia som han, decennier senare, berättar för en författare över en middag.

Jag blev mycket rörd av denna vackra film. Den har inte fått de bästa av recensionerna och trots att jag inte läst boken har jag en förståelse för att manuset inte riktigt lever upp till bokens storhet. En del av berättelsen kändes ihopklippt och ibland malplacerad i sin dramaturgi, men ändå är detta en mycket bra och vacker film.

Ang Lee är en regissör som det går att lita på. Hans öga för detalj och sina karaktärer ger tittaren en upplevelse och känsla, varje gång. Slutet skulle jag kunna önska var tydligare i sin poäng och början var en något för lång inledning till mitten. Att ta sig an denna berättelse var en utmaning, det kan jag förstå, men visst levererar han. Specialeffekterna sitter där de ska, de hjälper filmen att berätta utan att ta ifrån historien. Skådespelarna är mycket bra och jag lämnas allt annat än oberörd.

Betyg: 4/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar