onsdag 25 juli 2012

The Dark Knight Rises (2012)

Äntligen är den här; fortsättningen, uppföljaren, pusselbiten i den (kanske evighetslånga) Batmansagan. Så vilken film skulle kunna vara en bättre "tillbaka från semestern" recession än den? För några nätter sedan fann jag och min vän oss stående mitt i Time Square, trötta efter en heldags bussresa i ett regnigt New York. Som en gudomlig uppenbarelse mitt i den vilsna känslan uppenbarades världens största filmaffisch. Det var Batman premiär, och en varm biograf var just vad vi behövde. 

Filmen börjar flera år efter där den senaste slutade. Gotham har blivit en trygg stad där polisen har fullständig kontroll och mindre och mindre att göra. Bruce Wayne har dragit sig tillbaka från allmänhetens ögon och uppenbarar sig inte ens på sina egna firmafester. Avsaknaden av Batman tros vara just orsaken till lugnet, då han nu mest är känd som en skurk och mördare i stadens ögon. Men snart börjar något röra sig under den perfekta ytan och undergången är än en gång nära. I stadens kloaker har en terroristgrupp samlats under ledning av den hänsynslöse Bane. Den unga polisen Blake är först att märka att något håller på att rubba tryggheten. Då ingen tror honom vänder han sig till den enda person han fortfarande litar på, trots att alla andra tvivlar, men var finner man en sovande hjälte?

Christopher Nolan har skapat något extraordinärt. Genom mörker och professionalitet ger han en tecknad seriefigur extrem trovärdighet. Batman är mångfacetterad, skurkarna skrämmande på riktigt och kvinnorna inte bara snygga (trots att deras rollfigurer så klart saknar samma djup som männens, men jag orkar inte gå in på detta nu, jag tänkte försöka vara mindre bitter på ojämna kalenderdagar). 

Jag var fruktansvärt trött och det var en sen filmvisning, och ändå höll jag mig ansträngningslöst vaken och uppspelt hela filmen igenom. Detta är alltså så bra som det blir i denna genre. I den fullproppade biosalongen på 34th street möttes eftertexterna av jubel och busvisslingar, det får säga allt.

PS: Sa jag att Cat woman är med? Oh yes...

Betyg: 5/5
/Selle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar